اندازه‌ گیری پنجره دوجداره

آخرین تاریخ به روز رسانی : 28 شهریور 1402

در این مقاله به صورت تخصصی به روش صحیح اندازه‌ گیری پنجره دوجداره UPVC می پردازیم. نکته‌ ای که در این رابطه حائز اهمیت است، روش اندازه زدن دقیق می‌ باشد. در واقع اندازه‌های نهایی باید توسط متخصصین حاضر در نمایندگی‌های معتبر نظیر ویستابست، وین تک، هافمن، آساش، آکپا، پروفیل ویتانوا و … انجام شود.

اما نکاتی در رابطه با اندازه‌ های حدودی یا اولیه پنجره را جهت بازسازی یا تعویض پنجره دوجداره خدمت شما ارائه خواهیم کرد. تا با رعایت آن بتوانید تا حدودی کار را با سرعت بیشتری پیش ببرید.

اندازه گیری پنجره دوجداره UPVC

نکات مهم در اندازه‌ گیری پنجره

نکات مهمی در زمینه اندازه گیری پنجره‌ها بخصوص در زمان تعویض و بازسازی پنجره‌های قدیمی و جایگزین کردن پنجره‌های دوجداره upvc وجود دارد. محاسبه اندازه دقیق و درست پنجره و ساخت پنجره دوجداره براساس آن، توسط متخصصین و نصابان با تجربه انجام می شود.

اهمیت اندازه‌ گیری صحیح پنجره دوجداره تا حدی است که بسیار مهم‌تر از نوع پروفیل یا متریال استفاده شده در آن می‌ باشد. اما این نکته به منظور مهم نبودن نوع متریال و کیفیت ساخت نیست.

در نظر داشته باشید هر قدر که کیفیت ساخت و ساختار درب و پنجره‌ها خوب باشد، اما اندازه‌ها دقیق نباشد، کارایی لازم و عملکردی قابل قبول را برای شما به همراه نخواهد داشت.

 اندازه‌ گیری غلط

اندازه‌ گیری غلط علاوه بر ایجاد ظاهری نا مناسب در پایان نصب، در زمینه عایق بندی نیز مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. اگر بخواهیم ساده‌ تر بگوییم، در صورتی که اندازه‌ گیری پنجره دوجداره درست و اصولی نباشد. پنجره‌ها از نظر عایق صوتی و دمایی دچار نقص یا مشکل خواهند شد.

هدف اصلی اکثر افرادی که اقدام به بازسازی یا تعویض پنجره‌های قدیمی خود می‌کنند، عایقبندی بسیار خوب پنجره‌های دوجداره upvc می‌باشد. در صورتی که این خاصیت یا ویژگی پنجره‌های دوجداره بر اثر اندازه‌ گیری غلط یا نصب غیر اصولی و ناشیانه آنطور که باید عملی نخواهد شد.

اندازه گیری پنجره برای بازسازی

اندازه گیری برای بازسازی

نکته مهمی که در زمان بازسازی یا تعویض پنجره‌های دوجداره upvc وجود دارد، بررسی و محاسبه‌ پارامتر‌های زیر است:

  • فشار وارد بر پنجره‌ ها
  • نوع و ضخامت شیشه‌ ها
  • طبقه‌ای که عملیات بازسازی در آن انجام می‌ شود
  • مکان نصب پنجره دوجداره
  • و …

فاکتور‌هایی که به آنها اشاره شد از اهمیت بالایی برخوردار هستند. جهت انجام اصولی و تخصصی این پارامتر‌ها لازم است. حتماً از متخصصین و نصابان حرفه‌ای و مجرب در این امر به منظور اندازه‌ گیری دقیق و لحاظ کردن فاکتور‌هایی که به آنها اشاره شد کمک گرفته شود. در این خصوص می توانید با مشاوران و متخصصان گروه تارادیس مشاوره نمائید.

بررسی نوع فریم مناسب در اندازه‌ گیری پنجره دوجداره

نکته‌ حائز اهمیت دیگر در اندازه‌ گیری پنجره های دوجداره upvc، بررسی نوع فریم درخواستی از سوی کارفرما و پهنا و عرض پنجره می‌ باشد. نصاب یا متخصصی که در محل حاضر می‌شود، معمولاً همراه خود یک تکه پروفیل 100 میلی متری داشته تا به صورت ملموس‌ تر و بهتر به کارفرما مشاوره‌های لازم را ارائه دهد.

همچنین توجه ویژه به عرض پنجره که اگر پهنای فریم پنجره 60 میلی متر باشد.، معمولاً از فریم‌های معمولی استفاده خواهد شد. اگر کمتر از مقدار معمول یعنی 60 میلی متر باشد باید از لنگه‌های معمولی استفاده نمود.

توجه به عرض بازشوها

نکته بعدی که یک نصاب متخصص در اندازه‌ گیری پنجره دوجداره آن را لحاظ می نماید، توجه به عرض بازشو‌ها و بررسی فضای کافی برای باز و بسته شدن آنها می‌ باشد.

در این خصوص، توجه به بازشو‌ها و عرض آنها جزء یکی از مسائل مهم به شمار می رود. معمولاً متخصصینی که از نمایندگی‌های معتبری نظیر ویستابست، هافمن، وین تک و … به محل اعزام می‌شوند، به این موضوع توجه لازم را دارند. همچنین پیشنهاداتی را نیز در رابطه با عرض بازشو و حالت باز و بسته شدن آن به کارفرما خواهند داد.

 

فریم مناسب در اندازه‌گیری پنجره دوجداره

توجه به سقف، کف و حفاظ 

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه داشت حفاظ، کف و سقف واحد می‌ باشد. اندازه‌ گیری بر اساس پارامتر‌ هایی که به آنها اشاره شد باید صورت پذیرد. تا بازشو‌ها یا لنگه‌های پنجره‌ها فضای مناسب و کافی را داشته باشند و با مشکل مواجه نشوید.

ارتفاع سقف نیز در اندازه‌ گیری باید لحاظ شود. به عنوان مثال ارتفاع سقف کاذب باید کمی از فریم پنجره دوجداره بالاتر باشد. در غیر این صورت باید از کتیبه برای فریم پنجره دوجداره upvc استفاده شود.

تهیه نقشه و چک کردن آن با کارفرما 

یکی دیگر از فاکتورهای مهم، تهیه نقشه دقیقی از اندازه‌ها و حالت‌های بازشو پنجره‌ ها می‌ باشد. متخصص باید به دقت و صراحت در نقشه نوع بازشو‌ ها و جهت آنها را تعیین کند.

به عنوان مثال برای بازشو‌ هایی که در پنجره‌ها استفاده می‌شود، جهت باز و بسته شدن آنها بعد از اندازه‌ گیری باید تعیین شود. برای درب بالکن نیز جهت بازشو و به بیرون یا داخل باز شدن آنها باید به دقت بررسی شود. همچنین در نقشه‌ ای که تهیه می‌ گردد این موضوع مشخص شود.

نکات مهم اندازه گیری پنجره‌های یک تکه و فریم‌های بزرگ 

یکی از فاکتورهای مهم، مهیا بودن شرایط برای نصب بعضی از فریم‌ ها در ساختمان مورد نظر می‌باشد. به عنوان مثال اگر برای بعضی از مکان‌ ها قرار است پنجره‌ هایی با ابعاد بزرگ یا متوسط به صورت یک تکه یا یک پارچه استفاده شود،. جدا از محاسبه میزان فشار به پنجره و دیگر فاکتور‌ها، باید به این موضوع توجه داشت که آیا قابلیت حمل یا انتقال فریم پنجره به محل مورد نظر وجود دارد یا خیر. و اندازه گیری‌ های دقیق در اینباره انجام گردد.

همچنین راه‌کارهایی که می‌ توان از طریق آن فریم را انتقال داد را بررسی کرد. در صورتی که اندازه‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن بود که امکان انتقال پنجره امکان پذیر نمی باشد، باید کارفرما را از این موضوع مطلع کرد و مدل‌ های دیگری را جایگزین آن نمود.

بکار بردن دقت لازم 

بکار بردن دقت لازم با صرف وقت و پیروی از شیوه های صحیح و اصولی بسیار مهم است. اندازه‌ گیری نیز همانند بسیاری از موارد دارای اصولی بوده که باید به آنها توجهی ویژه داشت. اندازه‌ گیری پنجره دوجداره اگر به نوعی از پروسه ساخت و تولید پنجره دوجداره  آن مهم تر نباشد، کم اهمیت‌ تر نیست. به همین منظور باید دقت را در این امر بسیار بالا برد.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3/5 - (6 امتیاز)

سوالات متداول

  • مکان پنجره در امر اندازه‌گیری پنجره، چه تاثیری خواهد داشت؟
    موقعیت مکانی هر پنجره تعیین می‌کند که چه نوع فریم برای آن مناسب می‌ باشد. به عنوان مثال در پنجره‌ های آشپزخانه، سرویس بهداشتی، سالن و بالکن موقعیت های مکانی متفاوت است. هر کدام از این موقعیت‌ های مکانی دارای ابعاد‌ مخصوص به خود هستند. در امر اندازه‌ گیری، متخصصی که جهت این امر به موقعیت اعزام می‌شود، باید به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشد.
  • فاکتورهای اصلی که در زمان اندازه گیری پنجره باید مد نظر قرار داد چه مواردی هستند؟
    اصلی ترین فاکتورها در زمان اندازه گیری بررسی و در نظر گرفتن فریم پنجره، سقف، کف، حفاظ ها، ضخامت توری پنجره دوجدار، فاصله پنجره و عرض بازشو ها می باشد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *