پنجره شاه نشین چیست؟

آخرین تاریخ به روز رسانی : 2 فروردین 1403

به بخش هایی از خانه های بزرگ و ویلا ها که دارای طراحی منحصر به فرد و بعضا مدرن یا سنتی به همراه پنجره های بزرگ هستند، اصطلاحا شاه نشین گفته می شود. پنجره شاه نشین نیز در سبک های مدرن یا کلاسیک و غالبا در ابعاد بزرگ و بصورت یکپارچه طراحی می شود. طرح های متنوعی برای پنجره های خلیجی یا شاه نشین وجود دارند که این گونه پنجره ها اغلب در اتاق های پذیرایی، ویلاها و اتاق های نشیمن مورد استفاده قرار می گیرند. شاه نشین در پذیرایی ساختمان نیز بسیار متداول است. جهت کسب مشاوره تخصصی برای انتخاب پنجره دوجداره مناسب سازه مورد نظر خود با کارشناسان تارادیس تماس بگیرید.

هر سوالی دارید از کارشناسان تارادیس بپرسید...
تماس با ما ۲۲۰۹۵۲۹۸-۹ (۰۲۱)

پنجره شاه نشین چیست؟

ویژگی های پنجره شاه نشین

استفاده از پنجره شاه نشین در خانه های ویلایی بسیار مرسوم است. از طرفی امروزه شاه نشین اتاق خواب نیز در بسیاری از بناها طراحی می شود. با توجه به ویژگی های ذکر شده، نصب پنجره دوجداره از نوع شاه نشین نیز کمی خاص و متفاوت می باشد. شاه نشین بخشی از خانه و ویلا است که طراحی آن نسبت به سایر بخش ها متفاوت تر است.

این نوع طراحی از قدیم در سنت ایرانی وجود داشته است. همچنین امروزه نیز در ویلاهای مدرن با طراحی های خاص نیز از این نوع پنجره ها استفاده می گردد. پنجره های این سبک دارای زیبایی منحصر به فرد و چشم انداز عالی می باشند است.

این روزها نمای کلاسیک شاه نشین را کمتر مشاهده میکنیم. همانطور که شاه نشین کلاسیک بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما تا دلتان بخواهد،سبک شاه نشین مدرن طرفدار دارد. به صورت کلی از انواع پنجره دوجداره شاه نشین در قسمت شمالی خانه یا ویلا استفاده می کنند. نوری که در این نوع محوطه ها می‌تابد، فضا را به فضایی درخشان و زیبا تبدیل می کند که این موضوع در طراحی شاه نشین خانه مورد توجه قرار می گیرد.

معرفی پنجره خلیجی یا شاهنشین

معرفی پنجره خلیجی

در اصل پنجره های خلیجی و شاهنشین نوعی از پنجره ها هستند که به شکل برجسته و بیرون زده از نمای اصلی ساختمان نمایان می باشند. به نحوی که این نوع پنجره ها فضایی در خارج از محدوده اصلی دیوار ساختمان را به آن اضافه می نمایند.

این نوع پنجره ها در گذشته و در دوران های تاریخی بسیار قدیمی و به ویژه در نماهای ایرانی جایگاه ویژه ای داشته اند. اما امروزه نیز به دلیل جذابیت های ظاهری مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته اند.

مزایا

  • این پنجره ها وسعت زیادی را در بر می‌ گیرند و غالبا در بخش هایی از ساختمان یا ویلا ها مورد استفاه قرار می گیرند که دارای مناظر و ویو چشمگیر و چشم انداز زیبایی می باشند.
  • از این نوع پنجره ها می توان به منظور تهویه بسیار موثر هوا استفاده کرد.
  • امکان استفاده بیشتر از نور طبیعی خارج از ساختمان
  • قابلیت نصب انواع بازشو برای این نوع پنجره ها
  • بزرگتر نمایان کردن فضای داخلی بنا
  • و …

راهکارهای افزایش راحتی در فضای شاه نشین

شاه نشین خانه های ایرانی شامل هر دو سبک مدرن و کلاسیک می باشد. همچنین پنجره شاه نشین اتاق خواب نیز به طور گسترده ای مورد استفاه قرار می گیرد. حتی پرده شاه نشین نیز از محصولات پر طرفدار موجود در بازار است که برای این نوع پنجره ها کاربرد دارد. امروزه می توان این نوع پنجره ها را در دو سبک کلاسیک و مدرن طراحی و در هر نوع خانه، آپارتمان یا ویلایی اجرا نمود. در سبک مدرن با تلفیق سبک قدیمی سنتی یا کلاسیک می توان از راهکار هایی به منظور افزایش جذابیت های بصری و راحتی استفاده نمود. بعنوان مثال:

  • استفاده از تشک و کوسن نشیمن گاه
  • تعیبه پریزهای برق به منظور دسترسی آسان برای شارژ موبایل و …
  • نصب پرده
  • نور پردازی
  • تعبیه محیط مخصوص مطالعه
  • استفاده از تاقچه برای قرار دادن گلدان یا سایر اشیای تزئینی

پنجره شاه نشین ویلایی و اتاق خواب

همچنین می توان از طراحی های خلاقانه تری نیز در این بخش از بنا استفاده نمود. بعنوان مثال قرار دادن تخت خواب، ساخت نشیمنگاه مناسب استراحت و صرف چای، محیطی مناسب مطالعه، قرار دادن میز نهار خوری یا قفسه های تزئینی و …

معماری و موارد استفاده از bay window

مناسب ترین کاربرد رایج پنجره های خلیجی در فضاهای نشیمن، ویلایی و اتاق خواب های بزرگ می باشد. البته در پنت هاوس ها با چشم انداز به خصوص، آپارتمان های بزرگ اداری یا مسکونی و … نیز می توان از آنها استفاده کرد.

سبک معماری مناسب برای پنجره شاه نشین نیز غالبا ویلایی همراه با سالن های نشیمن عریض و بزرگ می باشد.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5/5 - (2 امتیاز)

سوالات متداول

  • پنجره دوجداره شاه نشین استاندارد دارای چه خصوصیاتی است؟
    با توجه به ابعاد بزرگ و استفاده از شیشه های بزرگ سنگین لازم است از پروفیل دوجداره UPVC یا آلومینیومی استاندارد استفاده شود که در طول زمان دچار مشکل نشده و بازشو ها نیز امکان تمیز کردن راحت شیشه ها را در اختیار قرار دهند.
  • شیشه دوجداره استاندارد برای پنجره های خلیجی کدام نوع است؟
    به دلیل سبک خاص و ابعاد بزرگ این نوع پنجره ها لازم است از شیشه های ایمن نشکن بعنوان مثال شیشه سکوریت استفاده کرد که علاوه بر ایمن سازی و ضد سرقت بودن، در صورت شکستن نیز بی خطر می باشند.
2 دیدگاه در “پنجره شاه نشین چیست؟
  • 29 فروردین 1401 at 5:15 ب.ظ
    Permalink

    ممنون از مطالب مفیدتون

    Reply
    • 17 اردیبهشت 1401 at 5:57 ب.ظ
      Permalink

      با سلام ممنون از شما همراهان همیشگی

      Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *