روش های اصولی نظافت پنجره دوجداره UPVC

آخرین تاریخ به روز رسانی : 4 آذر 1402

نظافت پنجره دوجداره UPVC در عین سادگی از موارد مهمی است که در افزایش طول عمر پنجره شما نقش بسزایی ایفا می نماید. در فصل زمستان که بارندگی زیاد می شود و روی پنجره گرد و غبار یا گل و لای می نشیند، تمیز کردن پنجره ها برای بسیاری از افراد کار سختی خواهد بود. به نحوی که نمی دانند  چطور از این کثیفی ها نجات پیدا کنند! اما در عین حال بهترین زمان برای نظافت انواع پنجره به ویژه پنجره های دوجداره یو پی وی سی، در روزهای پایانی فصل زمستان و پیش از عید نوروز است.

زیرا در فصل های گرم و روزهای آفتابی مواد شوینده و آبی که برای شستشو مصرف می کنید سریعا خشک می شوند. به همین دلیل لکه های جدیدی ایجاد می کنند و کار شما سخت تر خواهد شد. روزهای ابری و ترجیجا پس از پایان بارندگی برای شستشو و نظافت پنجره ها زمان مناسبی هستند. زیرا لکه ها و گرد و غبار پنجره از قبل خیس خورده اند و پس از نظافت هیچ اثری از کثیفی ها بر جای نخواهد ماند.

نظافت پنجره دوجداره UPVC

۴ ترفند نظافت پنجره های دوجداره

تميز كردن پنجره دو جداره یو پی وی سی کار پیچیده یا سختی نیست. به شرطی که روش درست آن را بدانید و از وسایل مناسب و مواد شوینده مربوطه استفاده کنید. بدین ترتیب عملیات نظافت آسان تر و سریعتر انجام می شود و به شیشه و پروفیل پنجره آسیبی وارد نمی گردد. به طور کلی برای تمیز کردن پنجره بهتر است از قابل آن شروع کنید. ابتدا گردگیری کنید و سپس شیشه ها را با صابون و آب گرم یا ولرم به کمک دستمال نخی یا دستمال های نانو بشوئید.

۱- پاک کردن لکه ها

از بین بردن لکه ها معمولا دشوار ترین مرحله نظافت پنجره ها است که بعضا نیازمند استفاده از مواد شوینده می باشد. جهت لکه بری بهتر است از شوینده های حاوی زایلن یا تولوئن استفاده کنید که به پاک کردن انواع لکه ها کمک می نمایند. به خصوص برای شیشه ها حتما دقت کنید از اشیای نوک تیز برای از بین بردن لکه ها استفاده نکنید. زیرا ممکن است با ایجاد خط و خش روی شیشه یا ایجاد ساییدگی، به آن آسیب وارد کند. بیشتر لکه ها توسط محلول ساده آب گرم و صابون بر طرف می شوند.

۲- از بین بردن رنگ های اضافی روی قاب یا شیشه پنجره

گاهی اوقات ممکن است به دلیل رنگ آمیزی ساختمان، قاب پنجره ها رنگی شوند. بهتر است پیش از رنگ کاری حتما پوشش مناسبی برای پنجره دوجداره خود در نظر بگیرید. اما چنانچه باز هم پنجره شما رنگی شد از حلال مناسب برای پاک کردن آن استفاده کنید. حلال رنگ های پلاستیک که اغلب برای سقف و دیوارها استفاده می شود، آب است. حلال های گیاهی نیز برای این منظور مناسب می باشند.

۳- از بین بردن جای چسب و برچسب ها

اکثر لکه های جای چسب و برچسب به کمک آب گرم و صابون پاک می شوند. همچنین می توانید از موارد امن دیگری نظیر نوشابه، کمک از باد گرم سشوار یا حتی الکل رقیق شده استفاده کنید تا هنگام پاک کردن جای چسب، شیشه یا قاب پنجره را دچار خراش نکنید. توجه کنید هرگز از حلال های قوی نظیر تینر، بنزین، الکل صنعتی، سفید کننده ها حتی لاک پاک کن برای این منظور استفاده نکنید.

۴- نظافت منظم و نگهداری از قاب پنجره

نظافت قاب پنجره ها معمولا آسان تر است و چنانچه به طور منظم آن را گردگیری و نظافت کنید، نیازی به لکه بری و استفاده از شوینده های قوی تر نخواهید داشت. آب و صابون برای قاب پنجره دوجداره UPVC، بهترین محول تمیز کننده است که هم لکه ها را رفع می کند. هم از آسییب به پنجره شما و کاهش طول عمر مفید آن پیشگیری می نماید.

بهترین ابزارها

وقتی راجع به نظافت و نگهداری از درب و پنجره های دوجداره و ابزار آنها صحبت می شود، این تصور برای بسیاری از افراد به وجود می آید که ابزار نظافت پنجره های دوجداره UPVC گران قیمت و پر هزینه است. در صورتی که این نوع پنجره ها بسادگی و با کمترین هزینه قابل نظافت هستند. این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش دوام و عملکرد بهتر پنجره ها در دراز مدت نیز خواهد داشت.

توجه داشته باشید که اصلا از دستمال های بی کیفیت و زبر استفاده نکنید. سعی کنید از اسفنج هایی با فناوری نانو برای تمیز کاری استفاده کنید. همچنین دانستن این موضوع نیز حائذ اهمیت است که استفاده از پارچه رنگی ممکن است به پروفیل پنجره دوجداره رنگ بدهد. در اغلب موارد نیز این نوع رنگ ها به راحتی برطرف نمی گردند. پس وقتی از دستمال استفاده می کنید حتما پارچه های سفید رنگ را به این کار اختصاص دهید. دانستنی است که استفاده از پروفیل های با کیفیت از برندهای مطرح علاوه بر تمیز کردن آسان تر، طول عمر و دوام پنجره دوجداره شما را بطور قابل توجهی افزایش می دهند.

نکات مهم نظافت پنجره های دوجداره UPVC

شوینده های مناسب 

جهت نظافت پنجره یو پی وی سی به هیچ وجه نباید از مواد شیمیایی و شوینده های مخصوص ظروف یا لباس استفاده کنید. زیرا ممکن از کیفیت پنجره شما بکاهد. برخی از شوینده های مناسب برای نظافت این نوع پنجره ها را در ادامه معرفی نموده ایم. همچنین شوینده ها و مواد شیمیایی که به هیچ وجه نباید استفاده کنید نام برده ایم. بهترین ترکیب برای شستشوی پنجره های دوجداره یو پی وی سی یا حتی آلومینیومی، ترکیب آب و صابون است و برای شیشه ها می توانید از محلول های آماده شیشه پاک کن با غلظت پائین استفاده کنید.

  • استفاده از آب و صابون مانع از جذب گرد و غبار و تشکیل الکتریسیته بر روی پروفیل ها می شود.
  • هیچ وقت برای تمیز کردن پنجره های دو جداره از محلول قوی مثل وایتکس استفاده نکنید.
  • نباید برای تمیز کردن سطح پروفیل پنجره از بنزین یا مواد اسیدی استفاده کرد.
  • جهت براق  کردن شیشه دوجداره کمی سرکه را با آب مخلوط کنید.

دقت داشته باشید از شوینده ها یا مواد شیمیای حاوی الکل به ویژه متانول استفاده نکنید. زیرا علاوه بر امکان آسیب به پوشش پروفیل می تواند برای سلامتی چشم ها و سیستم تنفسی افراد نیز مضر باشند. همچنین شوینده های کرمی می توانند روکش قاب پنجره را تخریب نمایند.

سفید کننده ها نه تنها قاب پنجره شما را سفید تر نمی کنند، بلکه در ادامه ممکن است موجب تغییر رنگ یا زرد شدن پروفیل پنجره شما شوند. همچنین اسپری های روان کننده و سایر حلال ها که به هیچ وجه نباید برای نظافت پنجره های دوجداره UPVC‌ از آنها استفاده کنید.

توصیه های مهم نظافت پنجره های دوجداره

  • به منظور از بین بردن لکه روی شیشه بهتر است از شوینده هایی مانند حاوی تولوئن یا زایلن استفاده کنید.
  • برای از بردن برچسب روی شیشه دوجداره بهتر است از آب گرم و صابون، باد گرم سشوار، نوشابه و … استفاده کنید. فقط حواستان باشد خراش روی شیشه ایجاد نکنید.
  • جهت از بین بردن رنگ روی شیشه تا قبل از خشک شدن رنگ باید آنرا پاک کنید و به وسیله آب و صابون یا شوینده های معمولی یا حلال گیاهی می توانید آنرا پاک کنید.

ترفندهای تمیز کردن پنجره دوجداره

بهترین زمان بندی 

زمانبندی تمیز کردن پنجره های دوجداره UPVC بسیار مهم است. بهتر است برنامه ای مشخص و مداوم در بازه های زمانی نزدیک به هم برای اینکار در نظر داشته باشید. در مناطق ساحلی بهتر است دو یا سه بار در ماه به تمیز کردن پنجره اقدام کنید. در مناطق شهری و شهرهایی که در آنها کارخانه و محیط های صنعتی وجود دارد و آلودگی دود ماشین زیاد است بهتر است در ماه سه یا چهار بار به تمیز کردن پنجره اقدام کرد.

سخن آخر

برای نظافت پنجره دو جداره  خود به مواد مورد استفاده در تمیز کردن پنجره و زمانبندی مناسب توجه کنبد و نگران هزینه ابزار نظافت پنجره نباشید. عدم شستشوی صحیح و اصولی یکی از اصلی ترین دلایل زرد شدن پروفیل پنجره UPVC به مرور زمان می باشد.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • بهترین روش تمیز کردن پنجره های کشویی و شیار ریل آنها چیست؟
    یکی از بهترین راهکار ها استفاده از محلول در دسترس خانگی سرکه و جوش شیرین می باشد. این محلول در نظافت منزل کاربردهای بسیار فراوانی دارد. برای پنجره های دوجداره کشویی نیز کافی است مقداری جوش شیرین را داخل شیار پنجره های بریزید. بعد از آن سرکه را روی ریل ها به صورت اسپری بپاشید. بسادگی با گذشت ۵ دقیقه به کمک یک براش یا مسواک می توانید همه آلودگی ها و دوده ها را تمیز کنید و نیازی به خارج کردن پنجره از ریل و سابیدن آن نیست.
  • آیا می توان برای تمیز کردن پنجره های دوجداره از بخارشوی استفاده کرد؟
    بله، بخارشوی های خانگی برای نظافت پنجره های دوجداره و شیارهای داخلی پنجره های ریلی بسیار گزینه مناسبی هستند. حرارت و رطوبت بخارشوی ها بسادگی لکه های سخت و کثیفی و جرم ها را بدون رساندن آسیب به پروفیل و یراق آلات پنجره، از آن جدا می نماید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *