طراحی پنجره دوجداره

آخرین تاریخ به روز رسانی : 28 شهریور 1402

نحوه طراحی پنجره دوجداره به منظور عایق بندی خوب و بی نقص این نوع پنجره‌های UPVC بسیار حائذ اهمیت است. در واقع این نوع پنجره‌ ها در حالت استاندارد هم عایق صوتی و هم حرارتی به نحو بهینه ای هستند. طراحی صحیح و اصولی پنجره دوجداره باعث می‌شود تا بتوانند حداکثر کارایی را به همراه محیطی آرام و کم سر و صدا را برای کارفرما فراهم کنند.

طراحی پنجره دوجداره معمولاً برای واحد‌های مسکونی یا ویلایی یا … استفاده می‌ شود. از منظر داخل یا خارج نیز این نوع طراحی نمای جذاب و جالبی به محیط مورد نظر خواهد داد. پنجره‌ های دوجداره upvc معمولاً دارای یک یا دولنگه بازشو بوده و نحوه باز شدن آنها نیز در مدل‌ های مختلف متفاوت است.

در محل‌ ها و محیط‌ های مختلفی با توجه به استانداردی که در این زمینه وجود دارد نوع بازشو‌ها یا حتی ابعاد آنها مشخص می‌ شود. به عنوان مثال یک نمونه از طراحی پنجره دوجداره برای سرویس‌های بهداشتی یا آشپزخانه‌ ها پنجره‌ های دو حالته می‌باشد. معمولاً برای سرویس بهداشتی نیز از ابعاد کوچکتری استفاده خواهد شد. برای محیط‌ های دیگر مانند سالن یا بالکن نیز از طرح های به خصوص استفاده می‌شود که یا به صورت کشویی و یا به صورت بازشو‌ های تک حالته یا فرانسوی کار می‌ شوند.

طراحی پنجره دوجداره

طراحی پنجره دوجداره با اپلیکیشن

برخی نرم افزارهای موبایل و اپلیکیشن های کاربردی کار طراحی پنجره ها را بخوبی انجام می دهند که به معرفی برخی از آنها می پردازیم. به عنوان مثال نسخه موبایل نرم افزار iwindoor که قادر به طراحی انواع درب و پنجره های لولایی و کشویی با سرعت و به سادگی می باشد. برخی از قابلیت های این نرم افزار کاربردی عبارتند از:

  • قابلیت طراحی انواع درب و پنجره های PVC, UPVC و آلومینیوم و …
  • امکان طراحی انواع پنجره (تک حالته، دو حالته و کلنگی، کشویی دو لنگه، سه لنگه و چهار لنگه)
  • قابلیت رسم پنل به دو شکل افقی و عمودی
  • قابلیت محاسبه متراژ پروفیل و شیشه مورد نیاز
  • امکان قیمت دهی حدودی
  • و …

نرم افزار طراحی پنجره دوجداره UPVC

یکی دیگر از برنامه های طراحی درب و پنجره های UPVC با امکان قیمت دهی نرم افزار MasterWin می باشد. این اپلیکیشن نیز می تواند شما را از پروسه زمان بر بازدید از ساختمان، طراحی دقیق و تایید گرفتن، استعلام قیمت و مواردی از این قبیل نجات دهد. نسخه موبایل نرم افزار MasterWin داارای قابلیت های زیر است:

  • طراحی یونیت های مختلف بصورت مستطیل و یا اشکال خاص
  • امکان تغییر مشخصات اجزای یونیت در محیط طراحی
  • قابلیت قیمت دهی بر حسب مشخصات داده شده
  • محاسبه فاکتور دقیق و فنی برای هر پروژه
  • دارای محیط طراحی جذاب با کاربری آسان
  • دارای فیلم های آموزشی
  • و…

طراحی و ساختار بدنه 

پنجره‌ های دوجداره UPVC از مواد خام نفتی و طی فرآیندی مشخص تولید می‌ شوند. در ابتدا PVC بدست می‌آید و با اضافه شدن موادی مشخص به آن سفت شده و تبدیل به UPVC خواهد شد. رنگ پروفیل‌ ها نیز سفید هستند. اما چند سالی است که با استفاده از فناوری‌ های جدید و یا با استفاده از لمینت کردن، درب و پنجره‌های دوجداره رنگی نیز تولید شده اند. البته استقبال خوبی نیز از آن به عمل آمده است.

جنس پروفیل‌های پنجره دوجداره از پلی وینیل کلراید بوده و طی فرایندی مواد به دست آمده سخت‌ تر خواهد شد و به UPVC تبدیل می‌ شود. پروفیل حاصله در مقابل فشار، ضربه و …. مقاوم می‌ باشد.

ساختار بدنه پنجره‌های دوجداره

طراحی بازشو پنجره‌ های یو پی وی سی

بازشو‌ ها انواع مختلفی داشته و در طراحی پنجره دوجداره برای انواع نیاز یا انتظارات طراحی‌ های مختلفی صورت می‌ پذیرد. مثلا پنجره‌ های کشویی یکی از انواع مدل‌های پنجره‌های دوجداره بازشو هستند، با توجه به عدم نیاز به فضای زیاد، یکی از پر طرفدار‌ترین و محبوب‌ ترین نوع پنجره‌های دوجداره به شمار می‌روند.

در طراحی پنجره‌های بازشو نیز استاندارد‌های لازم لحاظ شده می شوند. اما در نسخه‌های معمولی و تقویت نشده، با توجه به طراحی که دارند عایقبندی صوتی و دمایی به نسبت سایر مدل‌ ها دارای کمی ضعف می‌ باشند.

شیشه پنجره

در بخش طراحی، شیشه یکی از قسمت‌ های مهمی به شمار می‌ رود که در روند عایقبندی نقش اساسی و اصلی را دارد. ضخامت شیشه برای پنجره‌ های دوجداره‌ ای که از نظر عایق بندی صوتی یا دمایی تقویت می‌شوند. متفاوت می‌باشد.

گاز آرگون موجود بین دو شیشه از نظر دمایی می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی عایقبندی دمایی داشته باشد. چرا که دما از شیشه خارجی به داخلی منتقل خواهد شد. همچنین عایق بسیار قوی بوده و تا حد قابل توجهی به انتقال ندادن دما کمک خواهد کرد.

پروفیل پنجره

پروفیل می‌تواند در طراحی پنجره، شکل یا فرم مخصوصی داشته باشد. در پروفیل‌های upvc بخشی در نظر گرفته شده که در آن گالوانیزه که به صورت ورقه با ضخامت‌های مختلف می‌باشد، قرار دارد. ورقه گالوانیزه در واقع استحکام پروفیل را تا حد قابل توجهی بالا خواهد برد.

همین امر باعث می‌شود تا ضمن بالا بردن مقاومت به پروفیل این امکان را بدهد تا وزن و فشار بالاتری را به نسبت نسخه‌های استاندارد تحمل کند.

استحکام پنجره

یراق الات نیز در زمینه طراحی پنجره دوجداره نقش مهمی در استحکام و حتی امنیت پنجره خواهد داشت. از این رو در انتخاب یراق آلات نیز باید توجهی ویژه داشت. چرا که در طول عمر و نحوه بازشدن پنجره‌ها بسیار موثر خواهد بود.

طراحی پنجره با توجه به مصرف انرژی

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه داشت طرح پنجره می‌باشد. هنگام تعویض یا بازسازی پنجره قدیمی باید پنجره‌ ای انتخاب شود که فرم و شکل پنجره قبلی یا قدیمی را تا حدی که امکان دارد حفظ کند. هماهنگی قبل و بعد بازسازی مخصوصاً در نمای بیرونی ساختمان بسیار مهم بوده و باید به آن توجه داشت. طراحی پنجره دوجداره با توجه به مدل‌ های مختلفی که دارد به نوعی انتخاب شود که نا هماهنگی ایجاد نشود.

طراحی پنجره با توجه به مصرف انرژی

از مباحث مهم که تاثیر زیادی در مصرف انرژی و آسایش حرارتی دارد، طراحی و کیفیت پنجره است. محاسبه هدر رفتن انرژی از طریق پنجره ها کاری دشوار است. بیشترین تاثیر در  انتقال حرارت از طریق پنجره ها صورت می گیرد.

در کشور ما نیز مصرف انرژی نسبت به سایر نقاط جهان بسیار بالاتر است. مهم ترین دلیل، وضعیت بد ساختمان ها از لحاظ استانداردهای ساخت و مصرف انرژی است. در دهه های اخیر در مورد کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها انجام شده. که بیشترین آن در مورد پنجره ها و طراحی ساختمان ها صورت گرفته است.

در هر خانه ای حدود یک سوم انرژی از دست رفته، از طریق پنجره ها صورت می گیرد. همچنین بیشترین نفوذ هوا از طریق لبه پنجره ها انجام می شود. در  طراحی پنجره با توجه به مصرف انرژی، انواع مختلفی از پنجره ها را در نظر می گیرند.

انواع پنجره

انواع پنجره از منظر موارد زیر طراحی می شوند:

  • نوع قاب
  • نوع شیشه
  • نحوه عملکرد
  • فن آوری ساخت

جداره های نورگذار و غیر نور گذار در مصرف انرژی  کشور

جداره های نورگذار در ساختمان ها بسیار عملکرد پیچیده ای دارند ، در جداره های نورگذار  در اثر تابش بخش قابل توجهی از انتقال حرارت را به خود اختصاص میدهد .در جداره های غیر نورگذار انتقال حرارت فقط به صورت ساده امکان پذیر است

سخن آخر

نکاتی که در طراحی پنجره دوجداره و به صورت کلی بازسازی یا تعویض پنجره‌های قدیمی و استفاده از پنجره‌های دوجداره upvc باید می‌دانستید را خدمت شما ارائه کردیم. اگر بخواهیم جمع بندی از صحبت‌هایی که در این مقاله به آنها پرداخته شد داشته باشیم باید بگوییم که در طراحی پنجره‌های دوجداره upvc نه تنها محدودیت وجود نخواهد داشت بلکه برای هر سلیقه یا هر نوع شرایط و انتظاری پنجره دوجداره وجود دارد. در زمینه پنجره‌های دوجداره برای تمامی سلیقه‌ها و انواع فضا‌ها و هر نوع قاب پنجره‌ای، مدل یا طراحی وجود دارد و می‌توانید از آن بهره ببرید.

در زمان سفارش نیز همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره داشتیم می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های معتبر هافمن، وین تک، نمایندگی ویستابست، آساش، آکپا،نمایندگی ویتانوا و … با توجه به انتظارات و شرایط محیطی که وجود دارد با استفاده از مشاوره تخصصی، متخصصین حاضر در نمایندگی‌ها مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشید.

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • در طراحی پنجره ضریب انتقال حرارتی کلی چه نقشی دارد؟
    ضریب انتقال حرارتی کلی پنجره با افت حرارتی بیان می شود. در برابر عبور گرما نیز در واقع با ضریب عایق حرارتی است که مقدار عایق بودن پنجره بیان می شود. ضریب عایق حرارتی بزرگتر بیانگر تبادل حرارت کمتر میان اتاق و محیط بیرون از طریق پنجره می باشد.
  • عوامل تاثیرگذار بر میزان مقاومت حرارتی پنجره کدامند؟
    1- هوابندی و درز بندی در هنگام نصب، 2- مقاومت حرارتی قاب پنجره، 3- تعداد لایه شیشه موجود در پنجره، 4- نوع شیشه مورد استفاده، 5- ضخامت لایه هوایی ایجاد شده بین دو شیشه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *