علت زرد شدن پنجره یو پی وی سی و روش های رفع آن

آخرین تاریخ به روز رسانی : 11 اردیبهشت 1402

یکی از نقاط قوت پنجره های دوجداره upvc زیبایی ظاهری آنها به سبب بهره مندی از رنگ سفید و درخشان آنها است. اما در برخی موارد دیده شده است که با گذشت زمان شاهد تغییر رنگ پروفیل پنجره یو پی وی سی خود خواهیم بود. زرد شدن پنجره UPVC دلایل مختلفی دارد که اغلب در پروفیل هایی که فاقد کیفیت مطلوب هستند به چشم می خورد. اما دلایل و عوامل مهم دیگری نیز در این موضوع دخیل هستند که به بررسی آنها می پردازیم.

بررسی دلایل زرد شدن پنجره دوجداره UPVC

با دانستن دلایل زرد شدن پروفیل پنجره های دوجداره یو پی وی سی می توانیم تا حد زیادی از تغییر رنگ آنها در گذشت زمان جلوگیری نمائیم.

زرد شدن پنجره یو پی وی سی و رفع آن

برخی از عوامل مهم در زرد شدن پروفیل عبارتند از:

کیفیت پائین پروفیل پنجره یو پی وی سی

در فرایند ساخت خمیر سازنده UPVC از متریال مهمی استفاده می شود که لازم است دارای کیفیت بالایی باشند. بطور مثال استابیلایزرها که نقش نثبیت کنندگی رنگ پروفیل را دارند. چنانچه این تثبیت کننده ها کیفیت استاندارد و سایر مشخصات مورد نیاز را نداشته باشند، پروفیل ساخته شده در طول زمان و در برابر عوامل محیطی نظیر تابش نور خورشید و … تغییر رنگ خواهند داد. بنابراین استفاده از پروفیل های استاندارد و با کیفیت از برندهای شناخته شده اهمیت زیادی دارد.

عدم جدا سازی برچسب های محافظ پروفیل پس از نصب پنجره

متاسفانه طبق عادات قدیمی و نا صحیح ما ایرانیان، برخی افراد پس از تکمیل فرآیند نصب پنجره دوجداره خود، برچسب های محافظ پروفیل را از روی آن نمی کنند. این کار بر خلاف تصور برخی افراد نه تنها موجب حفظ کیفیت، عدم آسیب و نو ماندن پروفیل نمی گردد،. بلکه با مرور زمان و با تابش نور خورشید موجب زرد شدن و تغییر رنگ دایمی پروفیل یوپی وی سی می گردد.

حتی در پروفیل های اصل از برندهای مطرح نیز لازم است پس از نصب حتما برچسب ها را جدا کنید. زیرا در غیر این صورت مواد موجود در این چسب ها موجب تغییر رنگ همیشگی پروفیل شما خواهد شد.

در این شرایط استفاده از مواد شوینده اسیدی و سفید کننده ها به منظور نظافت پنجره های UPVC، مواد الکلی، بنزین و … نیز بی فایده خواهد بود. بعضا در برخی موارد نیز سبب تغییر رنگ بیشتر و آسیب به پروفیل خواهد شد.

میزان اشعه فرابنفش

میزان اشعه فرابنفش عامل اصلی در تغییر رنگ است. ایران کشوری است که چهار فصل می باشد و پروفیل های پنجره اش باید متناسب با تمامی فصول سال با دما و شرایط جوی متفاوت باشد. وجودد تثبیت کننده های رنگ باعث شده است تا سهم بیشتری از نور دریافتی از سطح پروفیل بازتاب شود.

مزیت پروفیل های یو پی وی سی ساخت داخلی این است که متناسب با جو آب و هوایی چهار فصل ساخته می شود.

تغییر رنگ پروفیل پنجره UPVC

علل تغییر رنگ پروفیل یو پی وی سی در ایران

در سالهای اولیه تولیدات پتروشیمی و پلاستیکی، به دلیل عدم نظارت و کنترل، پروفیل های چینی و کره ای و آلمانی وارد کشور شدند. این نوع پروفیل ها متناسب با شرایط جوی آب و هوایی ایران نبوده و سریعا دچار تغییر رنگ می شوند. ولی امروزه با پیشرفت های لازم بهترین پروفیل ها با کیفیت مناسب و مقاومت بالا در ایران تولید می شوند.

حال سوالی که وجود دارد این است که آیا راهکاری برای سفید کردن مجدد پنجره های زرد شده وجود دارد؟

روش های سفید کردن پروفیل پنجره UPVC

بطور کلی باید بدانید که رفع زردی قاب پنجره های یو پی وی سی بطور کامل امکان پذیر نیست. نمی توان انتظار داشت که پروفیل پنجره هایی که تغییر رنگ داده اند مانند روز اول سفید و نو شوند. اما اگر مدت زیادی از زرد شدن پروفیل ها نگذشته باشد می توان تا حدودی به رفع کدری و زردی آنها پرداخت.

یکی از روش های موثر شستشوی اصولی به منظور حفظ درخشش اولیه و سفیدی پروفیل پنجره های UPVC است. عواملی مانند آلودگی هوا، مواد شیمیایی، اشعه های خورشید و … موجب کدر شدن قاب پنجره ها به مرور زمان می شوند.

مراحل شستشوی ضد زردی پروفیل

در گام نخست قاب پنجره خود را با کمک دستمال نخی نرم و سفید که بدون پرز باشد تمیز کنید. سطح پروفیل را با دستمالی که رنگ پس نمی دهد از گرد و غبار و چربی و سایر آلودگی ها بزدایید. در این مرحله و پس از تمیزی سطحی یک ظرف آب گرم تهیه کنید. مقداری صابون ساده به آن اضافه کنید و به کمک دستمال نخی یا ابر قاب پنجره را تمیز کنید.

هرگز از سیم ظرفشویی و یا اسکاچ برای تمیز کردن پروفیل های UPVC‌ استفاده نکنید. با اینکار روی سطح پروفیل خراش و خط و خش ایجاد می شود و ظاهر آن را کدر تر می نماید. همچنین به جز صابون از شوینده های قوی تر و اسیدی نظیر سفید کننده ها و … نیز استفاده نکنید. اینکار موجب تشدید تغییر رنگ و آسیب به بافت سطحی پروفیل خواهد شد.

با شستشوی قاب پنجره یو پی وی سی به روش گفته شده شاهد سفید تر شدن آن خواهید بود. خشک کردن پروفیل پس از شستشو را فراموش نکنید. تا از اینجاد لکه های آب بر روی آن جلوگیری شود.

پیشگیری از زرد شدن پنجره UPVC

متاسفانه در برخی از پروفیل های بی کیفیت حتی با شستشو و نگهداری صحیح نیز شاهد زرد شدن آنها به مرور زمان خواهیم بود. بنابراین بهترین درمان، پیشگیری است! انتخاب پروفیل استاندارد از برندهای شناخته شده با کیفیت و خرید از فروشنده معتبر. همراه با دریافت گارانتی بهترین راه پیشگیری از تغییر رنگ پروفیل پنجره به مرور زمان می باشد.

همچنین فراموش نکنید پس از فرآیند نصب حتما برچسب های روی پروفیل را در اسرع وقت از آن جدا کنید. در آخر نیز بطور مرتب و ماهانه قاب پنجره های دوجداره خود را به روش گفته شده نظافت کنید تا سفیدی و شفافیت آن در طول زمان حفظ گردد.

در خصوص نحوه صحیح نظافت پنجره های دوجداره UPVC نیز می توانید این مقاله از تارادیس را مطالعه فرمائید.

 

 

این مطلب چقدر مفید بود ؟
5/5 - (1 امتیاز)

سوالات متداول

  • آیا می توان از وایتکس و سفید کننده ها برای رفع زردی پروفیل پنجره استفاده کرد؟
    خیر، هرگز از مواد سفید کننده و مواد بنزینی برای رفع زردی و کدری پنجره های یو پی وی سی استفاده نکنید. زیرا شوینده های قوی از این قبیل و جوهر نمک ها نه تنها زردی را رفع نمی کنند بلکه با آسیب بیشتر به بافت پروفیل، موجب کدر تر شدن و بدتر شدن تغییر رنگ آن خواهند شد.
  • برای بر طرف کردن زردی قاب پنجره می توان از سمباده نرم استفاده کرد؟
    این تصور که زردی به وجود آمده تنها بر روی سطح بیرونی پروفیل است کاملا اشتباه می باشد. در نتیجه با کشیدن سمباده بر روی آن لایه رویی پروفیل نیز از بین می رود و در نتیجه سطح صیقلی آن کاهش می یابد. این کار موجب کدر تر شدن و ایجاد خط و خطوط های فراوان نیز می گردد.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *