انواع کتیبه پنجره دوجداره

آخرین تاریخ به روز رسانی : 27 آذر 1402

در پنجره های UPVC انواع کتیبه پنجره دوجداره را می توان ایجاد و اجرا کرد. هدف از استفاه از کتیبه در این نوع پنجره ها، تقسیم کردن اجزای بازشو های پنجره به بخش های کوچکتر است. به نحوی که ابعاد شیشه و بازشو یو پی وی سی را به کمک کتیبه کوچک می کنند.

با استفاده از کتیبه در پنجره های دوجداره که به وسیله پروفیل مولیون به صورت ثابت یا میانی ایجاد می شود.، عمر پنجره افزایش می یابد. همچنین استفاده از پنجره یو پی وی سی و بازشوهای آن ساده تر می گردد. ضمنا استانداردهای شهرداری و سازمان آتش نشانی نیز در این نوع پنجره ها بهتر رعایت می شوند.

انواع کتیبه پنجره های دوجداره

انواع کتیبه پنجره دوجداره

برخی از انواع درب و پنجره های UPVC کتیبه دار رایج عبارتند از:

  • پنجره دو جداره upvc با کتیبه 40 سانت 2لنگه (کتیبه 40 سانت سراسری)
  • پنجره دو جداره یو پی وی سی با کتیبه 30 سانت بالای بازشو (کتیبه 40 سانت پایین)
  • درب upvc با شیشه دو جداره مشجر (یراق بالکنی)
  • پنجره upvc با سه لنگه وسط بازشو (بالای بازشو کتیبه 30 سانت)
  • درب یو پی وسی با یراق بالکنی (کتیبه 50 سانت بدون پنل یا ورق)
  • درب upvc دولنگه با کتیبه 50 سانت (با پنل یا ورق)

پنجره upvc کتیبه دار دو حالته

پنجره دوجداره لولایی دو حالته یکی از انواع پنجره UPVC با کاربردهای بسیار است. انواع دو حالته این پنجره ها عایق بندی بهتری نسبت به مدل های تک حالته دارند. نوع بازشو در پنجره upvc دوحالته مدل کتیبه دار، روی دو محور عمودی و افقی به کمک یک دستگیره می باشد.

این سبک پنجره ها اغلب در داخل ساختمان ها و در اماکنی که نیاز به تبادل هوا وجود دارد مانند آشپزخانه ها به کار می رود. جهت مشاهده ویژگی های پنجره دوجداره آشپزخانه این مقاله از تارادیس را مطالعه کنید.

مزایا

  • امنیت بالا به دلیل نوع یراق آلات به کار رفته در ساخت
  • استفاده از یراق آلات زیر محور سش یا بازشو مخفی و پنهان و زیبایی بیشتر
  • امکان رگلاژ آسان
  • امنیت عالی در هنگام باز و بسته کردن برای کودکان

کتیبه در پنجره دوجداره یو پی وی سی

کتیبه در پنجره های دوجداره UPVC

در اصطلاح به بخشی از درب یا پنجره که در قسمت پائین یا بالای آن تعبیه می گردد و اغلب ثابت است، کتیبه اطلاق می شود. در کتیبه ها نیز می توان بازشو در نظر گرفت و ابعاد آن نیز به سفارش مشتری می تواند متفاوت باشد.

حداقل ارتفاع کتیبه ها 25 سانتی متر است و از دیرباز در انواع پنجره های ایرانی به کار می رفته است.

موارد کاربرد کتیبه

مواقعی که ارتفاع درب یا پنجره زیاد باشد می توان از کتیبه استفاده کرد. یراق آلاتی که در ساخت درب و پنجره های UPVC بکار می روند، همچنین پنجره های آلومینیومی، دارای محدودیت در ارتفاع هستند. البته همین محدودیت ها موجب افزایش عمر پنجره و بازشو های آن می شود.

زمانیکه ارتفاع درب یا پنجره های دوجداره یو پی وی سی از حد استاندارد بیشتر باشد، بایستی در قسمت بالایی آنها از کتیبه استفاده شود. به این وسیله ارتفاع پنجره کوتاه تر و در ابعاد استاندارد و مورد تایید شهرداری و آتش نشانی خواهد بود.

حتما مطالعه کنید : استانداردهای ضروری پنجره چیست؟

عامل دیگر کاربرد کتیبه ها نیز زیبایی بیشتر پنجره ها می باشد. در بسیاری از موارد طراحان و معماران جهت انطباق هر چه بهتر نمای ساختمان با طرح پنجره از کتیبه ها استفاده می کنند. بطوریکه می توان خطوط افقی نما را با خطوط ایجاد شده در کتیبه پنجره ها تلفیق نمود.

موارد کاربرد کتیبه در پنجره دوجداره

سایر کاربردهای کتیبه

در خصوص پنجره های دوجداره مطابق مباحث 4 و 19 مقررات ملی ساختمان، طبق قوانین و ضوابط شهرداری، در پنجره هایی که مشرف هستند بایستی از کتیبه استفاده شود. در این موارد کتیبه را در قسمت بازشوی پنجره استفاده می کنند. همچنین بازشو ها بایستی از کف فاصله داشته باشند.

مواقعی که نمی خواهید از نرده برای پنجره های خود استفاده کنید نیز می توانید کتیبه را در بخش پائینی بازشوها جایگزین نمائید. در این روش بازشو در ارتفاعی بالاتر باز می شود و در نتیجه امنیت مورد نیاز را به جای نرده تامین می نماید.

جلوگیری از گیر کردن پرده در منازل در پنجره هایی که تا سقف کشیده شده اند نیز از دیگر مزایای استفاده از کتیبه هاست. همچنین در ساختمان هایی که سقف کاذب وجود دارد، اگر سقف پائین تر از پنجره ساخته شود، بازشوی پنجره به آن گیر خواهد کرد. در این مواقع نیز به منظور کوتاه تر کردن بازشو می توان از کتیبه استفاه کرد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3/5 - (7 امتیاز)

سوالات متداول

  • از کتیبه در چه نوع پنجره های دوجداره می توان استفاده کرد؟
    کتیبه را می توان هم در پنجره های دوجداره لولایی و هم در پنجره های UPVC کشویی استفاده نمود.
  • آیا می توان در پنجره های دوجداره آشپزخانه ها هواکش تعبیه کرد؟
    بله، در پنجره های دوجداره کتیبه دار به سادگی می توان هود یا هواکش را با جای گذاری کتیبه و یا سوراخ نمودن شیشه دوجداره نصب نمود.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *