بررسی دلایل شکستن شیشه های دوجداره و سکوریت

آخرین تاریخ به روز رسانی : 28 شهریور 1402

یکی از مقاوم ترین شیشه ها در برابر ضربه، شیشه سکوریت است که با وجود مقاومت بالا احتمال شکستن شیشه های سکوریت نیز بنا به دلایلی وجود دارد. این نوع شیشه ها نسبت به شیشه های معمولی، مقاومت بسیار بیشتری در برابر عوامل ایجاد شکستگی از خود نشان می دهند. شکستن شیشه های دوجداره و سکوریت به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد.

شیشه سکوریت به شیشه نشکن معروف است و کاربردهای مهمی نیز دارد. اما تحت تاثیر شرایط خاصی امکان شکستن آن وجود دارد. در حالت کلی شکستن، ماهیت اصلی هر شیشه ای است و تمامی شیشه هادر اثر ضربه  می شکنند. اما درجه مقاومت آنها متفاوت است.

دلایل شکستن شیشه های دوجداره و سکوریت

علت شکستن شیشه های سکوریت چیست؟

با اطلاع داشتن از نحوه شکستن این نوع شیشه ها علیرغم مقاومت بالایی که دارند، می توان از بروز خسارات و صدمات احتمالی پیشگیری نمود. از اساسی ترین علل شکسته شدن شیشه های سکوریت می توان به موارد مهم زیر اشاره کرد نمود.

تراش نادرست

زمانی که قصد دارید، قبل از سکوریت کردن شیشه، تراش یا سوراخی بر روی آن ایجاد کنید.، حتما دقت داشته باشید باید اینکار به صورت دقیق و اصولی انجام شود در غیر این صورت شیشه می شکند.

آسیب دیدن لبه های شیشه سکوریت

لبه های شیشه سکوریت بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. به گونه ای که امکان دارد در اثر برخورد ضربه شدید لبه های شیشه ترک بخورد و این ترک در تمام سطح شیشه پخش شود.

برخورد ضربه با شدت بالا

عامل دیگری که باعث شکستن این نوع شیشه می شود، برخورد ضربه با شدت بالا به گوشه آن است. که در این لحظه شیشه ترک می خورد و این ترک خوردگی در سطح شیشه بطور کامل پخش می شود.

علل شکسته شدن شیشه های سکوریت

تنش های درونی

یکی از تنش های درونی که منجر به شکستگی خواهند شد، می توایم به عواملی نظیر تغییر شرایط دمایی و استفاده نادرست از شیشه اشاره کرد.

راه های شکستن شیشه سکوریت

نشکن بودن یکی از مزایای شیشه سکوریت است. اما در مواقع ضروری مانند زلزله و سیل و حوادثی از این قبلی شما مجبور به شکستن شیشه هستید. در ادامه به برخی از راهکارهای موجود با کمترین خطر اشاره می کنیم.

استفاده از اشیا نوک تیز

استفاده از اشیا نوک تیز، یکی از راه های شکستن شیشه سکوریت است. که فشار زیادی به شیشه وارد می کند. در این روش سعی کنید ضربه را بر لبه های شیشه وارد کنید.

در شرایط اضطراری می توانید از اشیایی مانند پایه فلزی صندلی ها برای وارد کردن ضربه به لبه شیشه استفاده کنید. چنانچه دسترسی به اشیایی از این قبیل نداشتید، می توانید راهکار دوم که ایجاد تغییرات دمایی در شیشه است را به کار ببندید.

تغییر دما

تغییر دما از راه های دیگر شکستن شیشه سکوریت است. این تغییر در واقع وارد کردن نوعی شوک دمایی به شیشه است که نسبت به روش قبل نا کار آمد تر است. برای این منظور لازم است شوک گرما و سرما را بصورت ناگهانی و بلافاصله به شیشه وارد کنید.

علل شکستن شیشه دوجداره

علل شکستن خود بخود شیشه دوجداره

ممکن است برای همه شما عزیزان پیش آمده باشد که شیشه دوجداره منزلتان یا محل کارتان خود به خود و بدون هیچ ضربه ای بشکند. گاهی با وجود ضخامت و استحکام بالا، برخی از شیشه ها در شرایطی به صورت خود به خود می شکنند. شکست ناگهانی شیشه می تواند چندین دلیل داشته باشد، که در ادامه به آنها می پردازیم.

اختلاف فشار هوا

اگر بین محل تولید شیشه دوجداره و محل نصب پنجره دوجداره اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف فشار هوا وجود داشته باشد.، ممکن است منجر به شکستن خودبخود شیشه گردد. در این گونه موارد بعد از مدتی شیشه دوجداره به صورت خود بخود و بدون مواجه شدن با ضربه شکست می خورد.

بنابراین حتما باید فشار گاز بین شیشه های پنجره های دوجداره، هم اندازه یا بیشتر از فشار هوای آن منطقه باشد. به این دلیل که اگر میزان فشار و حجم گاز ما بین شیشه های دوجداره کمتر از فشار هوای بیرون باشد، احتمال ترک خوردن یا شکست شیشه زیاد می شود.

عدم رعایت استاندارد

بطور کلی لبه های شیشه ها، بخش بسیار آسیب پذیر آنها است. در صورت ضربه به هر یک از لبه ها، شیشه به سادگی ترک می خورد و تماما می شکند. همچنین برش نادرست روی شیشه که معمولا این کار را برای ایجاد سوراخ بر روی آن انجام می دهند؛ که اگر به صورت درست انجام نشود، فشار وارد شده باعث آسیب رساندن به شیشه ها می شود.

ایجاد درزه

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شیشه شما چند روز بعد از نصب، بطور ناگهانی یک ترک بخورد. این اتفاق زمانی می افتد که در پائین شیشه شما در حین جابه جایی یا نصب، درزه ریزی رخ داده باشد. همچنین بعد از نصب به مرور به سمت بالا آمده و در نهایت منجر به شکست آن گردد.

خودکشی شیشه

خودکشی شیشه چیست؟

همه انواع شیشه ها، برخی اوقات به صورت خود به خود و بدون وارد کردن ضربه می شکنند. در اصطلاح به این رویداد خودکشی شیشه گفته می شود.
از نظر علمی شکسته شدن خود به خود شیشه قابل قبول نیست و به دلایلی بستگی دارد. بعنوان مثال:

  • عدم استفاده از مواد اولیه مرغوب
  • تغییرات دمایی ناگهانی و یا گرم و سرد شدن شدید شیشه
  • ایجاد شکستگی کوچک در زمان نصب یا حمل و نقل شیشه
  • یکسان نبودن ضریب حرارتی شیشه و فریمی که در آن قرار می گیرد
  • وجود ناخالصی هایی نظیر سولفید نیکل در شیشه
  • و …

احتمال بروز خودکشی در شیشه های سکوریت بسیار پایین است. اما با این وجود با رعایت نکات ذکر شده و قالب گیری صحیح شیشه های سکوریت با ضخامت استاندارد، می توان از بروز این مشکل تا حد زیادی پیشگیری نمود.

همچنین با سفارش و نصب شیشه سکوریت و پنجره های دو جداره خود توسط نصابان متخصص و متبحر گروه پولاد یراق تارادیس، می توانید از بابت عدم شکستن شیشه های خود اطمینان لازم را داشته باشید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7/5 - (3 امتیاز)

سوالات متداول

  • علت شکستن و خرد شدن خودبخودی شیشه حمام مستر چیست؟
    در ساخت دیواره های حمام های مستر شیشه ای غالبا از شیشه سکوریت استفاده می شود. دلایل شکستن این شیشه ها نیز عواملی مانند عدم استفاده از متریال مرغوب، عدم رعایت استاندارد لازم در ضخامت و نصب شیشه ها، اعمال فشار یا ضربه شدید قبلی یا در مواردی خودکشی شیشه است که در مقاله فوق به علل آن پرداخته شده است.
  • علت نشکن بودن و مقاومت بالای شیشه های سکوریت چیست؟
    مقاومت بالای شیشه های سکوریت به فرآیند تولید آنها ر می گردد. زیرا در طی این فرایند وقتی شیشه داخل کوره قرار دارد، تحت حرارت بالا به مرحله ذوب می رسد. در این مرحله شیشه را با کاهش ناگهانی دما و اعمال شوک دمایی روبرو می کنند. به این شکل مقاومت مکانیکی شیشه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند. در نتیجه تحمل آن نیز در برابر ضربه های شدید بالا می رود.
  • دلایل ایمن شناخته شدن شیشه های سکوریت چیست؟
    این نوع شیشه ها علاوه بر نشکن بودن و مقاومت بسیار بالا در برابر فشار، ضربات و ... حتی در موقع شکسته شدن نیز خسارتی وارد نخواهند کرد و خطری نخواهند داشت. زیرا یکی از خاصیت های مهم این شیشه ها آن است که در زمان شکستن، به قطعات ریز و در عین حال صیقلی تبدیل می شوند که لبه های تیز و برنده ای نخواهند داشت. همچنین در صورت شکستن به طرفین پرتاب نمی شوند و در جای خود فرو می ریزند. این خصلت شیشه های سکوریت آنها را به یکی از ایمن ترین نوع شیشه ها در کنار شیشه های لمینیت که غالبا در خودرو ها مورد استفاده قرار می گیرد، تبدیل کرده است.
4 دیدگاه در “بررسی دلایل شکستن شیشه های دوجداره و سکوریت
  • 17 اردیبهشت 1401 at 3:23 ب.ظ
    Permalink

    آیا شیشه یو‌ پی وی سی را میتوان سکوریت کرد ؟

    Reply
  • 17 اردیبهشت 1401 at 3:23 ب.ظ
    Permalink

    آیا شیشه یو‌ پی وی سی را میتوان سکوریت کرد ؟

    Reply
  • 17 اردیبهشت 1401 at 3:24 ب.ظ
    Permalink

    آیا شیشه یو‌ پی وی سی را میتوان سکوریت کرد ؟

    Reply
    • 17 اردیبهشت 1401 at 5:46 ب.ظ
      Permalink

      سلام بله

      Reply
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *